Η θητεία στη βιβλιοθήκη έληξε στις 31/8/2011. Η αγάπη και το ενδιαφέρον δεν έχουν ημερομηνία λήξης.


Δευτέρα, 31 Ιανουαρίου 2011

Συνδιάσκεψη για τη διαμόρφωση Εθνικής Πολιτικής για τα Αρχεία και τις Βιβλιοθήκες.

Στις 27 και 28 Ιανουαρίου 2011 πραγματοποιήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, στην Αίγλη του Ζαππείου και υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας, Συνδιάσκεψη για τη διαμόρφωση Εθνικής Πολιτικής για τα Αρχεία και τις Βιβλιοθήκες.

Πήγα κι εγώ, ως υπηρέτης (;) του θεσμού των Σχολικών Βιβλ/κών εδώ και 10χρόνια. "Υπηρετούμε" ένα θεσμό από τους πιο σημαντικούς στην εκπαίδευση, εξ-υπηρετούμε μαθητές και εκπαιδευτικούς, προσφέρουμε πράγματα πρωτόγνωρα για το δημόσιο σχολειο, απ' αυτά που όλο εξυμνούνται θεωρητικά και ποτέ δε στηρίζονται πρακτικά.

Περίμενα μια αναφορά στο μέλλον των Σ. Β. των Δημόσιων Σχολείων, μάταια...
Η μόνη σχετική ομιλία, με θέμα: «Η σχολική βιβλιοθήκη κέντρο μάθησης, πληροφόρησης και πληροφοριακής παιδείας», έγινε απο τη διευθύντρια των βιβλιοθηκών του Ελληνοαμερικανικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Κολλέγιο Αθηνών–Κολλέγιο Ψυχικού. Έχω ξανακούσει την ομιλήτρια, καλά και πολύ ενδιαφέροντα όλα, όμως εδώ μιλάμε για ιδιωτικό σχολείο-πρότυπο. Που, και μας επιμόρφωσε, τους εκπαιδευτικούς των δημοσίων σχολικών βιβλιοθηκών και μπράβο του και εύγε του για όσα κάνει και να ζήσει να τα συνεχίσει. Πού είναι η πλειοψηφία των σχολείων της χώρας, όπου κι εκεί τα παιδιά
δικαιούνται δια βίου μάθηση;

1ον, μια παρατήρηση γενική:
Ακούσαμε για άλλη μια φορά ανιαρές κατα το πλείστον ομιλίες, που επαναλάμβαναν τα αυτονόητα, χωρίς ίχνος πρωτοτυπίας, κάποιο νόστιμο σχόλιο βρε αδελφέ, κάποια εύστοχη κριτική, κάτι.. Γιατί, όταν ακούω αλλού ξένους ομιλητές χαμογελάει και λίγο το χειλάκι μου, ενώ στα καθ'ημάς κοντεύει να με καταπιεί η καρέκλα ή να αρχίσει να τρίζει -τα δόντια της- απο την ανυπομονησία του κορμιού και του πνεύματός μου;;

2ον:
Εμεινα απο τις 5μμ μέχρι τις 10μμ, (το πάλεψα δηλαδή), γιατί είχα κάποιες προσδοκίες απο ορισμένα τουλάχιστον πρόσωπα, που δεν είχα ξαναδεί, γνώριζα όμως κάποια πράγματα απο τη δουλειά τους και κάτι μου έλεγε πως θα μου πρόσφεραν κάτι.
Και όντως. Η εκπρόσωπος της Βιβλιοθήκης Λειβαδιάς δεν ξόδεψε το δεκάλεπτό της παρουσιάζοντας τις -αυτονόητα λαμβάνουσες χώρα- δραστηριότητες της βιβλιοθήκης της. Έκανε πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις, δε μας έβαλε power point να μας το διαβάζει κατα λέξη, λες και είμαστε απο οίκο τυφλών, κι επιτέλους αναφέρθηκε -πρώτη αυτή μάλλον- στις Σχολικές Βιβλιοθήκες της χώρας δίπλα στις Δημόσιες και Δημοτικές.
Κάποιοι άλλοι ομιλητές επίσης ανέφεραν κάποια ουσιαστικά πράγματα, οι συγγραφείς και οι εκδότες επίσης, η πρόεδρος της Ένωσης Βιβλιοθηκονόμων, που μίλησε και για την αναγκαία συνεργασία εκπαιδευτικών-βιβλιοθηκονόμων και άλλα.

3ον:
Προσωπικά, θα ήθελα: περισσότερες Δημόσιες και Δημοτικές βιβλιοθήκες, θέσεις εργασίας για τους ειδικευμένους, σε κάθε σχολείο της χώρας και μια βιβλιοθήκη. Μα πώς; Σε περίοδο κρίσης; Δεν θα ήταν ανάγκη όμως να περιέχουν 6000 τίτλους, και μάλιστα τόσο εξειδικευμένους, όσο στις πρωτες 500 Σ.Β. που έγιναν, ακόμα και 600 καλοί θα ήταν για αρχή!
Πολλά θα μπορούσαν να γίνουν αν δεν είμασταν Ευρωπαίοι μόνο στο ντύσιμο (σωμάτων και λόγων), -εκτός απο υπερχρεωμένοι φτωχοί συγγενείς- ανίκανοι να οργανώσουμε πράγματα απλά και χρήσιμα, και βεβαίως, πονηρά τρωκτικά κονδυλίων που σφυρίζουν κλέφτικα...

4ον:
Μιλάμε για Δια Βίου Μάθηση, για Νέες Τ.Π.Ε. για πολλαπλές Πηγές και οι μαθητές δεν έχουν διδαχτεί πώς ψάχνεις αλφαβητικά σε μια εγκυκλοπαίδεια, ότι εργασία δε σημαίνει εκτύπωση σελίδων απ το διαδίκτυο, ότι υπάρχουν κι άλλες πηγές γνώσης εκτός από το σχολικό βιβλίο και άλλα πολλά... Η Λογοτεχνία διδάσκεται ακόμα απο αποσπάσματα -απ' ότι ξέρω αποτελούμε σκοτεινή εξαίρεση, στην ευρωπαϊκή γειτονιά.

Είμαι -αδιόρθωτα-περίεργη για αυτή την ηλεκτρονική διαβούλευση που θα επακολουθήσει.

Θα αναγκαστούμε πάλι -αν έχουμε ακόμα κουράγιο- να γράψουμε για να μάθουμε νέα απο την Προϊστάμενή μας Αρχή (για όσους δεν το ξέρουν, στο Υπουργείο Δ.Β.Μ. Θ. υπάρχει Γραφείο Σχολικών Βιβλιοθηκών, μόνο που τα τελευταία χρόνια αναρωτιόμαστε αν πρόκειται για φάρσα) να θυμίσουμε για κάτι κονδύλια που αναφέρονται στο νόμο, ότι οι βιβλιοθήκες πρέπει και να εμπλουτίζονται, και άλλα τέτοια;

Έχουμε στείλει κατά καιρούς Δελτία Τύπου, υπομνήματα, ερωτήματα, μόνο Δελτία Ταυτότητας δεν έχουμε στείλει για να αποδείξουμε ότι υπάρχουμε. Γιατί ακόμα και περί αυτού έχουμε αρχίσει να αναρωτιόμαστε, λέμε πως ίσως πρόκειται για εικονική πραγματικότητα, θα ξυπνήσουμε ένα πρωί, θα ακούσουμε το κουδούνι, θα βρισκόμαστε στο 2000 και δεν θα ξέρουμε τι μεσολάβησε και σε ποια τάξη έχουμε μάθημα.

Ευτυχώς που υπάρχουν και μαθητές που συμμετέχουν στο παιχνίδι με κέφι, γιατί κάποιοι Μεγάλοι -και Αρμόδιοι- έχουν ξεχάσει τελείως πώς είναι να παίζεις με σοβαρότητα.

Κατερίνα Τζαμουράνη, εκπαιδευτικός.

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ξεχάσατε το 5ον: Οι εκπαιδευτικοί δεν θα έπρεπε να εργάζονται στις σχολικές βιβλιοθήκες. Τις σχολικές βιβλιοθήκες μπορούν να τις λειτουργήσουν πολύ καλύτερα οι περισσότερο καταρτισμένοι, Βιβλιοθηκονόμοι/Αρχειονόμοι. Έχετε μπερδευτεί εσείς οι εκπαιδευτικοί εκτός και αν με το πτυχίο της Παιδαγωγικής Σχολής σας χαρίζουν και ένα Αρχειονόμου /Βιβλιοθηκονόμου. Υπάρχουν στη χώρα μας 3 σχολες από τις οποίες αποφοιτούν καταρτισμένοι επιστήμονες για να εργαστούν σε βιβλιοθήκες και αρχεία και εσείς εδώ και 10 χρόνια τους έχετε στερήσει αυτό το δικαίωμα.


Άνεργος Βιβλιοθηκονόμος

kafrin-tzamkat είπε...

Αγαπητέ,
Άργησα να βάλω το σχόλιο σας, για λόγους υγείας και μόνον.. Εάν θέλετε πείτε μας το όνομά σας, περάστε από τα μέρη μας να γνωριστούμε, να δείτε αν λειτουργούμε καλά τέλος πάντων και τότε επεκτεινόμαστε και στο θέμα, που είναι μεγάλο, καθόλου απλό και ακατάλληλο για ένα ιστολόγιο σαν αυτό εδώ (που δεν κοιτάει ποτέ να ανοίξει μέτωπα με λάθος εχθρούς).
Κατά την ταπεινή μου γνώμη θα έπρεπε αλλού να κατευθύνετε τα βέλη σας για το πρόβλημα της ανεργίας στον κλάδο σας (όπως και σε πολλούς άλλους). Επίσης δεν κάνατε καν τον κόπο να διαβάσετε προσεκτικά αυτή την ανάρτηση. Το βρίσκω λίγο προσβλητικό. Αν θέλετε να γίνει ουσιαστικός διάλογος, μπορούμε σε πιο κατάλληλα διαδικτυακά μέσα, όπως π.χ στο μπλογκ της Βιβλιοθήκης Λειβαδιάς, όπου ήδη έχουν γραφτεί κάποια πράγματα για το θέμα.

Έτσι, για μια μικρή ενημέρωση και σε όσους άλλους τυχόν διαβάζουν, να πούμε ότι:
Σε μια Σχολική Βιβλιοθήκη (δημοσίου σχολείου) σαν αυτές τις 700 περίπου που υπάρχουν πια εδώ, το βιβλιοθηκονομικό κομμάτι είναι μικρότερο απο το εκπαιδευτικό! Και τέτοιας φύσης, που οι περισσότεροι από μας, ακόμη και όσοι δεν έχουν επιμορφωθεί, δε συναντάμε πλέον δυσκολίες σ’ αυτόν τον τομέα. Παντού αλλού, ναι.
Και ότι στις περισσότερες χώρες του εξωτερικού στις θέσεις αυτές βρίσκονται εκπαιδευτικοί, που έχουν μετεκπαιδευτεί στην βιβλιοθηκονομία, υπάρχει δηλαδή ο θεσμός του “teacher-librarian”, ή “school librarian” Στις ΗΠΑ οι υπεύθυνοι σχολικών βιβλιοθηκών είναι οπωσδήποτε εκπαιδευτικοί με διδακτική προϋπηρεσία και επιπλέον έχουν μεταπτυχιακό τίτλο στη σχολική βιβλιοθηκονομία, ο οποίος πολλές φορές προσφέρεται από τα εκεί παιδαγωγικά τμήματα των πανεπιστημίων.

Αν ήξερα ότι σας στέρησα εγώ προσωπικά ή άλλοι συνάδελφοί μου, τη δουλειά σας, θα το βούλωνα από τύψεις ή μάλλον δε θα είχα καν αυτή τη θέση, γιατί τέτοια είναι γενικά η στάση μου, σας βεβαιώνω.
Αν δεν είχαν ανταποκριθεί κάποιοι στην πρόσκληση ενδιαφέροντος από το Υπουργείο προς τους εκπαιδευτικούς, το οποίο είχε προαποφασίσει πριν 10 χρόνια αυτόν τον τρόπο στελέχωσης, -για οικονομία φυσικά-, αυτή τη στιγμή απλούστατα δε θα υπήρχε καν ο θεσμός αυτός, που είναι ένα μεγάλο βήμα μπροστά για την ελλειμματικά ελληνικά δημόσια σχολεία. Άστε που δεν ξέρουμε και αν θα υπάρχει αύριο, και πώς. Αν οι κυβερνήσεις ήθελαν να καταφέρουν άλλη μια διχόνοια ανάμεσα σε εργαζόμενους, μπράβο, το κατάφεραν. Κάτι χρόνια τώρα έχουμε γίνει στόχος, όχι μόνο του δικού σας κλάδου, αλλά και ακόμα και δικών μας συναδέλφων που νομίζουν ότι … αράζουμε, και δεν ξέρω εγώ τι άλλο.

Όποιος ενδιαφέρεται για την ουσία του πράγματος, ψάχνει και μαθαίνει ότι οι περισσότεροι υπεύθυνοι Σ.Β. δουλεύουν με εντατικούς ρυθμούς και μεράκι. Λουφαδόροι και άσχετοι υπάρχουν δυστυχώς παντού, χωρίς εξαιρέσεις, σίγουρα και στον δικό σας κλάδο θα υπήρχαν. Εδώ και στη Βουλή λείπουν ή κοιμούνται…

Ελάτε να δείτε από κοντά, επαναλαμβάνω, εξυπηρετούμε εδώ 4 σχολεία, λεφτά δε μας δίνουν -χρόνια τώρα-, ελάτε επίσης να πείσετε εσείς την πλειοψηφία των διδασκόντων για συνεργασία, για τη χρησιμότητα και αναγκαιότητα μιας τέτοιας βιβλιοθήκης, ελάτε να δείτε τα διάφορα καθημερινά εμπόδια και μετά ποιος ξέρει… αν είστε άνθρωπος καλόπιστος, μπορεί και να αλλάξετε κάπως γνώμη. Έχω γνωστούς και φίλους βιβλιοθηκονόμους ενήμερους για την κατάσταση, ανοιχτούς σε συζήτηση.
Καλή συνέχεια, εύχομαι ειλικρινά να βρείτε δουλειά στον τομέα σας, να πληρώνεστε αξιοπρεπώς –διότι ούτε εσείς ούτε εμείς βρισκόμαστε στα «ταβάνια» του δημοσίου, το αντίθετο μάλιστα-, και εύχομαι επίσης σε όλους μας μια καλύτερη μέρα γιατί τα πράγματα παραέχουν ξεφύγει..

Information Scientist - Librarian είπε...

Κυρία μου αφ' ενός όταν πήγατε πριν 10 χρόνια να υπηρετήσετε (!!!) το θεσμό των σχολικών βιβλιοθηκών, παντελή άγνοια είχατε περί τίνος πρόκειται και μια χαρά σας βόλεψε αυτή η απασχόληση. Δυστυχώς όμως, ακόμη και μετά από 10 χρόνια που απασχολείστε σε αυτό τον τομέα πλήρη άγνοια έχετε για τον ρόλο του βιβλιοθηκονόμου σε μια βιβλιοθήκη. Ξέρετε πέραν της ταξινόμησης και της τοποθέτησης στα ράφια των βιβλίων οι βιβλιοθηκονόμοι επιτελούν έργο που εσείς δεν φαντάζεσθε καν. Αν δεν μπορείτε να αντλήσετε πληροφορίες για τον τεράστιο ρόλο των βιβλιοθηκονόμων - επιστημόνων πληροφόρησης από το διαδίκτυο ενημερώστε ώστε να σας βοηθήσω.
Όσον αφορά τις κυβερνήσεις δίκιο έχετε πως προκαλούν διχόνοια ανάμεσα σε εργαζόμενους, αλλά μερικοί εργαζόμενοι έχουν αποθρασυνθεί τελείως.

Αθηνά είπε...

Δεν μπορείτε η δεν θέλετε να καταλάβετε οι βιβλιοθηκονόμοι; Δεν ζητήσαμε εμείς να μη διορίσουν εσάς για να "βολευτούμε" εμείς!(και τι θα πει "βολευτήκαμε", δεν ξέρω...)Είναι δυνατόν να το υπαγορεύσαμε εμείς; Μη γίνεστε αφελείς και ξοδεύετε το δυναμισμό σας σε άσχετες επιθέσεις. Λεφτά δεν ήθελαν να δώσουν, μισθούς δεν ήθελαν να πληρώσουν.Στα σεμινάρια που μας έκαναν μας έλεγαν πως θα είμαστε μαζί με βιβλιοθηκονόμους με διακριτούς ρόλους.Σε λάθος στόχο πυροβολείτε, πότε θα το καταλάβετε;